torsdag 22 september 2011

0201; Ätstörning?

Jag har haft problem med maten sen jag var 15. 

Jag har i perioder hetsätit utan att spy och andra perioder har jag svält mig. Jag har ingen diagnos för mina ätproblem, fast jag kanske borde ha det? Jag har ingen kontroll på mitt ätande. Just nu hetsar jag en hel del. Jag har fetångest över att jag igår smällde i mig 2 stycken 200 grams chokladkakor. Usch jag blir alldeles illamående av bara tanken. Jag hatar det här. Jag hatar att inte kunna ha någon kontroll.. 

Har någon av mina läsare någon koll på ätstörningar? Skriv gärna isåfall..

1 kommentar:

  1. Just nu läser jag, som en uppgift i terapin, en bok om hetsätning. Det låter verkligen inte som att du har anorexia, och för diagnosen hetsätningsstörning krävs att man hetsätit minst två dagar i veckan de senaste sex månaderna. Även om man bantar ibland kan man få diagnosen hetsätningsstörning, eftersom bantning ofta kan vara ett resultat av problem med hetsätning. Ironiskt nog kan dock bantningen leda till mer hetsätning. Frågan i ditt fall är väl hur frekvent du hetsäter, samt hur frekvent du bantar. Kompenserar du för din hetsätning på något annat sätt än att spy? T.ex. genom laxermedel eller att motionera intensivt efteråt. Isf kan du ha bulimi.

    Annars finns de klassiska symtomen för alla ätstörningar finns iaf där, som ångest och känsla av kontrollförlust. Tycker absolut att det låter som om du har någon typ av ätstörning, åtminstone ätstörning UNS. Har du pratat om det här med någon psykolog eller terapeut? Försök göra det om du kan!

    SvaraRadera